ترنم ترنم ، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 17 روز سن داره

عشق مامانی و بابایی

اضافه وزن دوران بارداري براي نوزادان بسيار خطرناك است

1391/6/6 12:40
نویسنده : بابا و مامان
268 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

 

ني ني سايت: مطالعات نشان داده كه هرگونه سوء تغذيه دوران بارداري و قبل از بارداري روي سلامت كوتاه‌ مدت و بلند مدت كودك تاثير مي ‌گذارد و مادراني كه با سوء تغذيه و با وزن كم وارد بارداري مي ‌شوند و در دوران بارداري هم از تغذيه مناسب برخوردار نيستند و وزن شان به اندازه ي مناسب اضافه نشده، بچه‌ هاي شان در دوران جنيني براي حفظ حيات، برنامه‌ ريزي مي‌ كنند تا حتي با امكانات كم به حيات ادامه دهند، اما بعد از تولد با قد كوتاه و وزن كمتر به دنيا مي ‌آيند. اين بچه‌ ها در معرض خطر چاقي مفرط و بيماري‌ هاي قلبي - عروقي قرار دارند.

و البته در مقابل، مادراني كه با وزن زياد و چاقي وارد بارداري مي‌ شوند باز هم برنامه‌ ريزي نامناسب و دريافت مواد مغذي به مقدار زياد موجب مي ‌شود نوزاد با وزن بيشتري به دنيا بيايد و به همان نسبت در معرض خطر چاقي مفرط و بيماري‌ هاي مزمن باشد.


اضافه وزن مادر روي عمر نوزاد تاثير مي گذارد

معمولا خانم‌ها در دوران بارداري مقداري وزن اضافه مي‌كنند كه البته اين ميزان طبيعي است يعني به گفته اين محققين، زني كه قبل از بارداري وزن طبيعي داشته، بايد در طول دوران بارداري بين 11 تا 16 كيلوگرم وزن اضافه كند.اما اگر از ميزان طبيعي بيشتر شود، نوزاد در معرض خطر جدي قرار مي گيرد.


تحقيقات منتشر شده در مجله انجمن پزشكي آمريكا نشان مي دهد نوزاداني كه از مادران چاق يا داراي اضافه وزن متولد مي شوند، در دوران بعدي زندگي خود با مشكل اضافه وزن و چاقي روبرو خواهند شد.

محققين آمريكايي با مطالعه بيش از پانصد هزار مادر كه همگي دو فرزند داشتند (براي امكان مقايسه) به اين نتيجه رسيدند كه به ازاي هر يك كيلوگرمي كه مادر در دوران بارداري اضافه مي‌كند، به وزن جنين 7 گرم افزوده مي‌شود. بر اين اساس، ‌مادراني كه در دوران بارداري بيش از 24 كيلوگرم وزن اضافه مي‌كنند،‌ نوزاداني ‌به دنيا خواهند آورد كه در مقايسه با نوزادان مادراني كه 8 تا 10 كيلو وزن اضافه مي‌كنند به طور متوسط 150 گرم سنگين‌تر هستند. به عنوان نمونه، احتمال اين كه نوزاد با وزن بالاي 4 كيلوگرم به دنيا بيايد،‌ در مادراني كه بيش از 24 كيلوگرم اضافه وزن در دوران بارداري داشتند، دو برابر بيشتر مي‌شود.


نكته مهم اين‌جاست كه نوزادان چاق با احتمال بسيار بالا، در طول زندگي آينده خود افراد چاقي خواهند بود و اين امر روي سلامت و طول عمر آن‌ها تاثير مي‌گذارد. همچنين احتمال بيماري‌هايي مانند آسم،‌ سرطان و اتوپي در اين كودكان افزايش مي‌يابد.

همچنين تحقيقات ديگري كه در آمريكا انجام شده، بيش از پانصد هزار مادر كه همگي دو فرزند داشتند (براي امكان مقايسه) را مورد مطالعه و بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه به ازاي هر يك كيلوگرمي كه مادر در دوران بارداري اضافه مي‌كند، به وزن جنين 7 گرم افزوده مي‌شود. بر اين اساس، ‌مادراني كه در دوران بارداري بيش از 24 كيلوگرم وزن اضافه مي‌كنند،‌ نوزاداني ‌به دنيا خواهند آورد كه در مقايسه با نوزادان مادراني كه 8 تا 10 كيلو وزن اضافه مي‌كنند به طور متوسط 150 گرم سنگين‌تر هستند. به عنوان نمونه، احتمال اين كه نوزاد با وزن بالاي 4 كيلوگرم به دنيا بيايد،‌ در مادراني كه بيش از 24 كيلوگرم اضافه وزن در دوران بارداري داشتند، دو برابر بيشتر مي‌شود.


نكته مهم اين‌جاست كه نوزادان چاق با احتمال بسيار بالا، در طول زندگي آينده خود افراد چاقي خواهند بود و اين امر روي سلامت و طول عمر آن‌ها تاثير مي‌گذارد. همچنين احتمال بيماري‌هايي مانند آسم،‌ سرطان و اتوپي در اين كودكان افزايش مي‌يابد.


چاقي مادر مي تواند تاثير منفي روي رشد مغز نوزاد بگذارد

نتايج تحقيقات جديد نشان مي دهد  نوزاداني كه از مادران چاق متولد مي شوند در معرض خطر فقر آهن هستند و اين كمبود مي تواند تاثير نامطلوبي بر روي رشد مغزي جنين داشته باشد.

«آهن» يك املاح معدني حياتي است كه در تمام سلول‌هاي بدن وجود دارد. اين عنصر مهم به عنوان يك تركيب اصلي در هموگلوبين خون به حمل و جابجايي اكسيژن از ريه‌ها به ساير اعضا و بافت‌هاي بدن كمك مي‌كند.

به گفته متخصصان، افرادي كه در خون آن‌ها به اندازه كافي آهن وجود ندارد، ممكن است كمتر از حد طبيعي داراي گلبول‌هاي قرمز خوني باشند و اين حالت كم خوني ناشي از فقر آهن ناميده مي‌شود.

وقتي زني باردار است آهن از طريق روده به جفت منتقل مي شود، اما معلوم نيست فاكتور چاقي در مادر چگونه روي وضعيت آهن در بدن جنين تاثير مي گذارد.

وضعيت دريافت آهن در دوران جنين فاكتور بسيار مهمي است چرا كه ۵۰ درصد آهن مورد نياز براي رشد جنين، قبل از تولد دريافت مي شود.

در اين بررسي ها متخصصان دانشگاه ويسكونسين در ماديسون۲۸۱ مادر و نوزاد را مورد مطالعه قرار دادند. شاخص توده بدني اين مادران پيش از وضع حمل اندازه گيري شد.

هم چنين مقدار آهن بدن جنين نيز از طريق آزمايش روي خون بندناف محاسبه شد.

نتايج اين بررسي ها تاييد كرد كه چاق بودن مادر در زمان بارداري مي تواند روي سطح آهن بدن نوزاد تاثير منفي داشته باشد.

ذخاير اهن بدن نوزاد كه از مادر خود در يافت كرده است تنها براي ۴ تا ۶ ماه اول تولد در نوزادان رسيده و در نوزادان نارس تا ۲ ماه اول  تولد كافي مي باشد .بعد از اين سنين در صورت عدم در يافت اهن كافي علايم كم خوني ظاهر مي شود . در كل ميتوان گفت سن شيوع كم خوني فقر اهن در كودكان ۹ تا ۲۴ ماهگي است.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)