ترنم ترنم ، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 15 روز سن داره

عشق مامانی و بابایی

آیا باید از ابتلای نوزادم به زردی نگران باشم ؟

1391/9/23 8:58
نویسنده : بابا و مامان
372 بازدید
اشتراک گذاری

بیشتر از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم در چند روز اول زندگی در پوست صورت خود ته رنگ زرد   پیدا می کنند. اگر کودک شما چنین است، احتمالاً چیز نگران کننده ای نیست ولی مخصوصاً اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد باید آنرا به پزشک خود نشان دهید.

اگر کودک شما به وقت طبیعی متولد شده است در هفته اول احتمالاً نظیر یک فرشته لپ صورتی به نظر می آید. ولی اگر زودتر از موقع به دنیا آمده باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا پوستش  صورتی رنگ بشود.

تأثير درمان هاي سنتي بر زردي
درمان هاي سنتي هميشه از زمان هاي قديم مورد توجه مردم كشورمان بوده است. شير خشت يكي از همان موادي است كه حرف هاي ضد و نقيضي درباره استفاده و عدم استفاده آن در درمان زردي مي شنويم. شير خشت نوعي ماده گياهي است كه در قديم براي درمان زردي مورد استفاده قرار مي گرفت. ولي در حال حاضر بسياري از پزشكان اعتقادي به استفاده از شيرخشت و داروهايي نظير آن ندارند. ولي تحقيقات نشان داده كه مصرف قطره خوراكي شير خشت همراه نور درماني تأثير بسيار زيادي در بهبود نوزادان مبتلا به زردي دارد. به طوري كه سرعت بهبود را به نحو چشمگيري افزايش مي دهد. اين ماده با داشتن قندهايي چون مانيتول يكي از درمان هاي مهم براي زردي به شمار مي رود كه چنانچه به روش بهداشتي مورد استفاده قرار گيرد، بسيار موثر خواهد بود و امروز جنبه درماني آن هم به صورت علمي به اثبات رسيده است. علاوه بر شير خشت، روش هاي سنتي ديگري هم وجود دارد كه به تجربه و از لحاظ علمي به اثبات رسيده اند. آرد جو از جمله موادي است كه مي تواند در درمان زردي موثر واقع شود به ا ين صورت كه آرد جوي نرم و الك شده را روي بدن نوزاد به جز روي صورت و دور ناف مي پاشند. اين روش همراه نور درماني تأثير و سرعت درماني بيشتري خواهد داشت.
شستن بدن نوزاد با عرق كاسني همراه آب ولرم نيز در درمان زردي موثر است. همچنين مي توانيد ترنجبين و آب را مخلوط كرده و پارچه اي را در آب خيس كرده و به پشت گوش و پيشاني نوزاد بماليد.
راهكار ديگر حجامت است به طوري كه در پشت گوش نوزاد خراش كوچكي ايجاد مي كنيد تا چند قطره خون از آن جاري شود. اين درمان هاي جايگزيني ساده در كنار درمان هاي طبي مي توانند در درمان زردي نوزادان موثر باشند، البته به شرطي كه به صورت كاملا بهداشتي انجام گيرند.

تأثير لامپ مهتابي سفيد بر زردي
از سال ها پيش شنيده ايم كه اگر كودكي دچار زردي شد، با قرار دادن او زير نور لامپ هاي فلورسنت مي توان او را درمان كرد. درست است كه نور درماني يكي از راه هاي درماني زردي در نوزادان محسوب مي شود، ولي استفاده از نور مهتابي هيچ پايه و اساس علمي نداشته و تأثير چنداني در درمان زردي ندارد بلكه نور فلورسنتي كه به عنوان درمان اين بيماري استفاده مي شود، طول موج هاي خاصي دارد كه لامپ هاي مهتابي اين طول موج و قدرت درماني را ندارند. استفاده از نور خورشيد هم به دليل سوزاندن پوست لطيف نوزاد توصيه نمي شود.

 


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)